A regular tech blogger who have passions for cats.

DownThemAll tidak asing lagi kepada pengguna Firefox. Sejak beberapa tahun sebelum ini, DownThemAll atau DTA menjadi salah satu alat bagi memuat turun fail dengan cepat.

Extension/addon ini ibarat ‘Internet Download Manager’, cuma prestasinya tergantung kepada ‘kekuatan’ peranti disebabkan ia berfungsi dari dalam pelayar.

Sejauh yang saya sendiri guna, DTA tidak pernah menghampakan, kecuali ada satu atau dua ciri yang pada saya jika dimasukkan akan membuat ia menjadi lebih baik.

Addon ini sebenarnya sudah lama tidak dibangunkan oleh pembangun asalnya kerana sewaktu Firefox mula-mula melancarkan sistem sokongan WebExtension pada 2017 dahulu, kekurangan API bagi membuat salinan terhadap addon tersebut menyebabkan segala pembangunannya terhenti.

Ada beberapa kelemahan terdapat pada DTA versi WebExtension ini. Pertama, ia bukan 100% serupa seperti versi asal. Beberapa ciri penting seperti muat turun fail berbilang dari laman sesawang, penapisan jenis kandungan, mulai semula muat turun, adalah disokong olehnya.

Akan tetapi muat turun secara segmentasi (pembahagian fail), pengendalian ralat, pengendalian konflik dan pengaplikasian had laju, tidak disokong. Berikut adalah paparan tetapan DTA yang ada:

Bagi anda yang ingin mencuba, bolehlah hala ke pautan ini: DownThemAll!