A regular tech blogger who have passions for cats.

Terkadang kita rasa ‘menyampah’ juga dengan ciri reCAPTCHA yang dikuasakan oleh Google kerana disebalik cirinya yang membantu ‘menyelamatkan’ laman sesawang dari diceroboh, ia juga adakalanya menyusahkan pengguna.

Disamping kita menyelesaikan captcha tersebut, kita juga secara tidak langsung membantu Google dalam usaha mereka ‘mengajar’ atau melatih algoritma kecerdasan buatan mereka menjadi lebih pintar.

Tetapi bukan itu yang kita mahu, kerana selain ciri keselamatan, kita juga mahu menjimatkan masa.

Kadangkala captcha tersebut meminta juga kita selesaikan masalah captcha yang lain walaupun captcha sebelumnya sudah betul. Jika hanya 2 atau 3, mungkin boleh diterima lagi. Tetapi apabila sudah sampai 5 kali, orang sabar pun boleh hilang akal. Mungkin ada yang berkata ia masih meminta kerana kita ‘tersalah’ selesaikannya.

Tetapi pada saya tak mungkin pula saya tidak kenal rupa bas, basikal, dan alat penyambung hos pemadam kebakaran.

Ya, dulu saya juga pernah pergi ke sekolah.

Oleh itu di sini saya perkenalkan satu cara mudah untuk melangkau (bypass) Google reCAPTCHA.

Caranya adalah dengan menekan butang audio. Demo berikut dibuat pada laman CIMB Clicks.

Cara ini lebih cepat lagi kerana anda tidak perlu selesaikan ‘puzzle’ gambar yang sama, sebaliknya anda perlu dengar sahaja audio yang dikeluarkan dan taipkan ia pada kotak jawapan. Sekiranya anda tidak dapat mendengar apa-apa audio, anda boleh juga muat turun audio yang disediakan dan dengar dengan baik melalui fon telinga atau kepala.

Lihat gambar di bawah sebagai rujukan anda.

Bagaimana kalau saya katakan kepada anda ada lagi cara lebih mudah.

Tak perlu selesaikan ‘puzzle’, tak perlu mendengar audio, sebaliknya captcha akan diselesaikan secara automatik oleh satu extension iaitu Buster: Captcha Solver for Humans. Extension ini terdapat untuk pengguna pelayar Chrome dan Firefox.

>>> Buster For Chrome

>>> Buster For Firefox

Apabila keluar sahaja captcha seperti tangkap layar di bawah ini, anda klik pada ikon Buster, dan ia akan ‘mendengar’ audio yang dikeluarkan, lalu secara automatik memasukkan jawapan pada kotak. Anda tidak lagi perlu berasa serabut dengan ‘masalah’ ini. Setiap kali ada captcha, maka Buster sudah tersedia untuk menyelesaikannya.

Anda boleh cuba extension ini pada laman seperti CIMB Clicks, dan lain-lain laman yang mengimplementasi Google reCAPTCHA – selagi Google tidak memadam Buster dari Google Web Store, selagi ia masih berada dalam laman Firefox Add-ons, dan selagi Google tidak mengemaskini atau mengubah reCAPTCHA tersebut kepada ‘versi’ lain.