A regular tech blogger who have passions for cats.

Laman penstriman dah menjadi pilihan di kalangan ‘lanun’. Lebih mudah untuk strim kerana tidak perlu menunggu lagi fail siap dimuat turun.

Pun begitu, laman torrent masih popular meskipun penstriman mengambil alih kedudukannya, di tambah pula sekarang musim muat turun melalui Telegram sedang rancak berjalan.

Saya sendiri lebih berminat mencari sesuatu (video khususnya) di laman torrent kerana terdapat banyak pilihan di situ. Jadi saya cuba senaraikan beberapa laman torrent pilihan saya, yang akan sentiasa dikunjungi sepanjang 2019 ini.

1. WatchSoMuch

Laman WatchSoMuch mungkin tidak sepopular laman torrent lain. Malah namanya juga hanya diketahui selepas laman Seven Torrents ditutup, dan di muka depannya diberikan pautan ke WatchSoMuch.

Namun selepas beberapa bulan ia beroperasi, WatchSoMuch menunjukkan tiada tanda-tanda ingin perlahan. Setiap hari laman dikemaskini dengan filem-filem dan drama-drama baru.

2. 1337x.to

Laman seterusnya ialah 1337x.to. Ia adalah antara laman torrent ‘terbersih’, dan mempunyai para pemuat naik berdedikasi yang akan menyediakan kandungan terbaru setiap hari.

Di laman muka depannya dibahagikan kepada kategori-kategori seperti Movies, Television, Games, dan sebagainya lagi.

3. RARBG

RARBG adalah laman utama yang menjadi sumber kepada pelbagai laman indeks fail torrent. Ianya popular kerana mempunyai pengekod bagi fail video dan boleh dikatakan distribusi mereka berada di mana-mana sahaja, tidak terhad kepada RARBG.

Kalau ada ciri yang tidak beberapa digemari ialah laman ini tidak beberapa mesra kepada telefon pintar. Selain dari itu ‘masalah’ itu, ia adalah sumber torrent yang mantap.

4. Sky Torrents

Sky Torrents adalah laman indeks torrent ala The Pirate Bay (TPB) tanpa sebarang penjejak mahupun skrip penggalian Bitcoin yang boleh menjejaskan privasi pengguna serta prestasi peranti. Anda cuma perlu tahu nama ‘perkara’ yang anda hendak cari dan gunakan kata kuncinya pada ruangan bar carian.

Laman ini adalah pengganti atau alternatif unggul kepada TPB bagi mereka yang sudah muak dengan isu privasi yang melanda laman TPB. Anda akan masuk ke Sky Torrents dengan minda yang ‘lega’.

5. PSARips

PSARips mendapat populariti apabila menggunakan pengekodan HEVC yang menjadikan fail video bersaiz kecil namun masih dapat mengekalkan kualitinya. Ia menjadi pilihan setelah laman YTS diambil alih oleh para ‘entiti’ yang mencurigakan.

Tampilannya tampak seperti blog-blog biasa, tetapi kandungannya bukan biasa-biasa.

6. KickassTorrents

Laman ini suatu ketika dahulu pernah ditutup akibat domainnya disita oleh kerajaan Amerika Syarikat. Tidak seperti YTS dan EZTV yang diambil alih oleh pihak yang tidak dapat dikenal pasti sama ada mereka dari admin asal atau tidak, KickassTorrents atau KAT ‘dihidupkan’ semula oleh beberapa orang staf dengan ciri dan paparan asal laman tersebut.

Ia pernah suatu ketika mengungguli carta Alexa dan trafiknya melebihi TPB bagi menempatkan ia di nombor satu. Sekarang, KAT kembali bertatih perlahan-lahan.

7. Solid Torrents

Saya memilih Solid Torrents kerana laman ini sangat kemas. Ia tidak menyakitkan mata dengan reka bentuk yang bercelaru mahupun memenuhi lamannya dengan indeks fail. Ianya sama seperti Sky Torrents, agak ‘bersih’ dengan fokusnya adalah kepada privasi.

Ok gais, harap anda berpuas hati dengan senarai yang diberikan. Jika anda inginkan sebarang artikel seperti ini, atau ingin menyumbangkan artikel sendiri, anda bolehlah berbuat demikian dengan menghantar emel ke admin@omghackers.com.