Bagi yang belum tonton lagi The Flash musim ke empat episod terakhir (23), sila langkau post ni. Manakala buat yang dah tengok, boleh la teruskan membaca.

Akhirnya identiti gadis misteri yang muncul pada musim ke empat ini didedahkan sebagai anak kepada Barry dan Iris iaitu Nora West-Allen (Jessica Parker Kennedy) yang datang dari masa depan. Mungkin sebagai satu bentuk penghormatan kepada ibunya, atas sebab itu dia diberi nama Nora, dan bukan Dawn seperti dalam komik.

Gambar dari ComicBook.com.

Menurut penerbit The Flash, sebenarnya Nora telah melakukan kesilapan besar sewaktu pertemuannya dengan anggota Team Flash sebanyak 4 kali. Kemungkinan kemuncak kepada kesilapan tersebut adalah sewaktu Nora dipercayai membantu bapanya (Barry) memusnahkan satelit yang sedang menjunam ke bandar.

Kita dapat lihat Nora kurang senang dan sebolehnya mengelak dari berjumpa dengan Iris. Teorinya, Nora membesar tanpa Barry, setelah Barry (sepatutnya) mati selepas memusnahkan satelit tersebut. Atas sebab itu Iris membesarkan Nora sebagai seorang ibu tunggal yang mungkin lebih tegas dan garang berbanding Barry.

Cuma di episod akhir Nora tidak dapat lagi membendung perasaan takut akibat kesilapan yang dilakukan olehnya lalu mendedahkan identiti diri. Jika benar Nora bertindak menyelamatkan bapanya dari kematian, ini bererti Nora juga telah mencipta Flashpoint versinya yang tersendiri – Flashpoint 2.0.


Kenapa ‘jika benar’? Kerana kita tahu jika mengikut kepada jalan cerita dalam komik, Nora adalah Dawn Allen, yang mempunyai seorang kembar bernama Don. Bersama-sama mereka berdua digelar sebagai Tornado Twins. Jika Don dibawa masuk ke dalam siri The Flash, ini bermaksud ada kemungkinan juga Don merupakan individu yang telah menyelamatkan Barry, atas kesepakatannya bersama Dawn (Nora).