10 Distro Popular Dikalangan Pemula Yang Anda Mungkin Tidak Tahu

Susunan berdasarkan populariti di DistroWatch.

1. Linux Mint (pilihan editor)
Linux Mint adalah distro berasaskan Ubuntu yang matlamatnya adalah untuk menyediakan pengalaman diluar kotak yang lebih lengkap dengan memasukkan plugin pelayar, sokongan untuk pemain DVD, Java dan komponen lain. Ia juga menambah desktop dan menu yang dibuahsuai tersendiri, beberapa alat konfigurasi yang unik, dan antaramuka pemasangan pakej berasaskan web. Linux Mint serasi dengan repositori perisian Ubuntu.

2. Ubuntu
Ubuntu adalah sistem operasi Linux desktop yang lengkap, percuma dengan sokongan komuniti dan profesional. Komuniti Ubuntu dibina berdasarkan idea-idea yang termaktub dalam Manifesto Ubuntu iaitu sesuatu perisian itu harus disediakan secara percuma, alat perisian harus digunakan oleh orang dalam bahasa tempatan mereka, walaupun ada kecacatan, dan orang harus memiliki kebebasan untuk menyesuaikan dan mengubah perisian mereka dengan cara yang patut. “Ubuntu” adalah perkataan Afrika purba, yang bermaksud “kemanusiaan kepada orang lain”. Distro Ubuntu membawa semangat Ubuntu ke dunia perisian.

3. Solus (pilihan editor)
Solus adalah distro Linux yang dibina dari awal tanpa berasaskan dari apa-apa jenis distro lain. Ia menggunakan versi pengurus pakej PiSi, dikekalkan sebagai “eopkg” dalam Solus, dan persekitaran antaramuka yang dipanggil “Budgie”, dibina oleh pembangun-pembangun dalaman diketuai oleh bekas ketua jurutera Intel. Antaramuka Budgie, yang boleh ditetapkan untuk meniru rupa dan nuansa desktop GNOME 2, terintegrasi dengan timbunan GNOME. Distro ini tersedia untuk komputer 64-bit sahaja. Solus masih agak baru dalam gelanggang namun sudah menempa nama dalam senarai paling popular dalam masa tersingkat. Ini kerana keupayaannya dalam menguruskan pakej dengan kemas dan kebolehan dalam mengadaptasikan pakej luar kedalam distronya dengan baik. “New kid in the block” tapi mampu menjadi sinar alternatif bagi Arch Linux.

4. elementary OS
elementary OS ialah distro berasaskan Ubuntu. Antara ciri yang lebih menarik termasuk persekitaran desktop yang diubahsuai sendiri yang dipanggil Pantheon dan banyak aplikasi tersuai termasuk Foto, Muzik, Video, Kalendar, Terminal, Fail, dan banyak lagi. Ia juga dilengkapi dengan beberapa aplikasi biasa seperti pelayar Epiphany dan mail Geary.

5. Zorin OS
Zorin OS adalah distro Linux berasaskan Ubuntu yang direka khusus untuk pendatang baru ke Linux. Ia mempunyai antara muka pengguna grafik seperti Windows dan banyak program yang serupa dengan yang terdapat dalam Windows. Zorin OS juga dilengkapi dengan aplikasi yang membolehkan pengguna menjalankan banyak program Windows. Matlamat utama distro ini adalah untuk menyediakan alternatif Linux kepada Windows dan membolehkan pengguna Windows menikmati semua ciri-ciri Linux tanpa komplikasi. Zorin OS sesuai bagi mereka yang hanya mahukan antaramuka Windows namun menggunakan sistem Linux.

6. PCLinuxOS
PCLinuxOS adalah distro Linux yang mesra pengguna dengan sokongan tersedia diluar kotak untuk banyak grafik-grafik dan kad yang popular, serta peranti peralatan lain. DVDnya menyediakan pemasangan grafik yang mudah digunakan dan pelbagai aplikasi popular untuk pengguna biasa, termasuk plugin pelayar dan pemain multimedia yang lengkap. Alat konfigurasi sistem intuitif termasuk Synaptic untuk pengurusan pakej, Addlocale untuk menambah sokongan kepada banyak bahasa dan Mylivecd untuk membuat CD live yang bolehdiubahsuai.

7. Linux Lite
Linux Lite adalah distro Linux yang mesra pemula berdasarkan pelepasan sokongan jangka panjang Ubuntu (LTS) dan memaparkan desktop Xfce. Linux Lite terutamanya mensasarkan pengguna Windows. Ia bertujuan menyediakan satu set lengkap aplikasi untuk membantu pengguna dengan keperluan pengkomputeran harian mereka, termasuk suite penuh pejabat, pemain media dan perisian harian penting lainnya.

8. Ubuntu MATE
Ubuntu MATE adalah distro Linux yang bertujuan untuk membawa kesederhanaan dan keanggunan sistem operasi Ubuntu melalui persekitaran desktop yang klasik dan tradisional – desktop MATE. MATE adalah kesinambungan persekitaran desktop GNOME 2 yang digunakan sebagai desktop asal Ubuntu sehingga 10.10 (apabila ia digantikan oleh Unity). Projek ini memulakan hidupnya sebagai “remix” Ubuntu, tetapi bermula dengan versi 15.04, ia secara rasmi diterima sebagai ahli rasmi keluarga Ubuntu distribusi Linux.

9. Sabayon
Sabayon adalah distro berasaskan Gentoo yang mengikuti falsafah berfungsi diluar kotak, bertujuan untuk memberikan pengguna sejumlah besar aplikasi yang sedia untuk digunakan dan sistem operasi yang dikonfigurasi sendiri. Sabayon menawarkan pengguna ruang kerja yang mudah digunakan dengan rupa yang menawan, pengesanan perkakasan yang baik dan sebilangan besar pakej perisian terkini yang dipasang secara lalai, dengan perisian tambahan yang tersedia dari repositori. Sabayon boleh didapati dalam beberapa perisa yang memaparkan persekitaran desktop KDE, GNOME dan Xfce.

10. Netrunner
Netrunner adalah distro berasaskan Debian yang mempunyai desktop KDE yang sangat disesuaikan dengan aplikasi tambahan, codec multimedia, Flash dan plugin Java, dan rupa dan rasa yang unik. Pengubahsuaian ini direka untuk meningkatkan keramahan pengguna persekitaran desktop sambil mengekalkan kebebasan untuk tweak. Edisi “Rolling” berasingan, berdasarkan Manjaro Linux, dilancarkan pada tahun 2014, telah dihentikan dan dilancarkan semula pada tahun 2017.

Nama lain yang berbaloi untuk dilihat

Black Lab Linux, Robolinux, SolydXK, Ubuntu DesktopPack, Projek Korora, Emmabuntüs, Pinguy OS (pilihan editor), ChaletOS, Toutou Linux, Rebel Linux

Saya mengatakan Pinguy OS adalah salah satu pilihan adalah kerana ia merupakan antara linux terawal yang saya pernah gunakan dan ia sangat baik bagi mereka yang ingin belajar Linux atau yang cuma inginkan OS yang terus berfungsi dan lengkap setelah siap dipasang. Ia sarat diisikan dengan pelbagai aplikasi dan konfigurasi yang agak unik bagi pemula. Cuma amaran saya, disebabkan ia diisi dengan pelbagai aplikasi, mestilah memerlukan komputer yang agak tinggi spec

Komen Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published.