More

    Waspasda Emel Dan Tawaran Pengiklanan Untuk Facebook Page Anda

    Seperti yang pernah kami ceritakan dulu tentang permasalahan tools daripada Facebook sendiri yang memudahkan pihak ketiga ‘merampas’ Facebook Page anda, kami tidak putus-putus turut menerima ancaman yang sama.

    Ini salah satu contoh emel kejuruteraan sosial (Social Engineering) yang dihantar dengan sasaran untuk mengambil alih Facebook Page anda.

    Kebiasaannya, mereka akan menghantar emel atau mesej yang berupa tawaran untuk membuat kolaborasi, dan membayar pemilik Facebook Page untuk tujuan pengiklanan.

    Ini semua adalah satu penipuan.

    Sebaik sahaja anda mula berkomunikasi dengan mereka, anda akan diberi panduan bagaimana caranya untuk memulakan ‘pengiklanan’, sebaliknya apa yang berlaku, Facebook Page anda akan digodam menggunakan Facebook Business Suite.

    Kes terdekat yang boleh kita lihat ialah kes adik Amira Syahira, yang walaupun sudah berjaya untuk mendapat kembali akses ke Facebook Page, tetapi statusnya masih lagi sebagai ‘Editor ‘ sahaja. Pihak Facebook sendiri pun masih ‘pening’ dengan situasi ini.

    Oleh itu, sila ambil serius modus operandi penggodaman Facebook Page (via Business Suite) ini ya.

    Nasihat kami:

    1. Jangan percaya. Kalau benar BuzzFeed (contoh) ingin berkolaborasi dengan kami, takkan lah mereka hantar emel guna Gmail pula?
    2. Untuk urusan rasmi, emel dengan domain laman web mestilah digunakan oleh penghantar (contohnya [email protected]).
    3. Sekat emel tersebut dari terus membuat ‘follow up‘ kepada anda. War-warkan kepada kawan lain yang ada mengendalikan page supaya tidak terpedaya.
    4. Ingat gais, ‘Awareness is the key‘.

    Artikel Terkini

    Artikel Berkaitan

    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    %d bloggers like this: