Satu lagi cabaran tidak berfaedah muncul dan bermula dari Facebook apabila beberapa orang pengguna dicabar untuk berkomunikasi dengan nombor yang tidak dikenali.

Akaun Momo tersebut seterusnya akan menghantar beberapa cabaran dan ‘aktiviti’ yang perlu dilakukan sebelum dapat berjumpa dengan ‘Momo’.

Malangnya ‘aktiviti’ tersebut melibatkan keganasan dan berakhir dengan bunuh diri. Seandainya pengguna enggan melengkapkan cabaran, Momo mengugut mereka dengan pelbagai gambar tragis.

‘Momo’ menggunakan gambar sebuah patung yang hodoh bagi mengundang rasa ingin tahu dari kalangan kanak-kanak. Patung tersebut merupakan arca dari syarikat kesan khas Jepun iaitu Link Factory yang dinamakan sebagai Mother Bird.

Ia ditayangkan di galeri seni seram Tokyo, Vanilla Gallery.

Dibuat oleh seorang pereka bentuk Jepun iaitu Midori Hayashi, arca tersebut sebenarnya tiada kaitan langsung dengan cabaran Momo.

Setakat ini pihak polis Argentina menghubungkan kematian seorang kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun dengan cabaran Momo. Gadis cilik itu telah merakamkan aktiviti yang perlu dilakukan sebelum membunuh diri.

Pihak berkuasa mengesyaki terdapat individu yang mendorong gadis tersebut membunuh diri. Akaun Momo dikesan terhubung kepada tiga nombor di Jepun, Mexico dan Columbia. Penjenayah sedang diburu dan ibu-bapa dinasihatkan agar memantau serta mengawasi anak-anak daripada membuat sebarang perkara yang mengundang padah.