Ulasan Tribit XFree Go: Fon Kepala Bluetooth Bajet Yang Memuaskan Telinga

Saya bukan jenis yang begitu berminat sekali dengan produk Bluetooth, kerana pada hemat saya, teknologi yang ada sekarang masih belum cukup mantap untuk menandingi audio dihasilkan oleh produk berwayar.

Malang sekali, kebanyakan telefon zaman sekarang sudah membuang jack 3.5mm kerana cuba mengikut matlamat Apple untuk mewujudkan ‘push’ ke arah produk tanpa wayar sepenuhnya.

Saya seringkali membuat kajian sendiri tentang codec Bluetooth yang ada sekarang serta produk yang sedang hangat di pasaran. Ini kerana andai benar suatu hari nanti sudah tiada lagi produk mercu disertakan dengan jack fon kepala, sekurang-kurangnya saya sudah bersedia.

Tetapi bajet yang ada dalam tangan agak kecil, tambahan pula saya tidak mahu berbelanja besar buat sementara waktu ini untuk produk Bluetooth.

Oleh kerana itu, saya membeli Tribit XFree Go. Harganya yang cuma RM135 begitu menarik pandangan mata. Tambahan pula setelah ditolak dengan ‘coins’ di Shopee, saya dapat membelinya pada harga lebih murah.

Nyahkotak/Buka Kotak

Dipendekkan cerita, selepas beberapa hari menunggu, produk diidam sampai di depan rumah. Saya pun buka kotak untuk melihat pakej diberikan. Apa yang ada?

1x Tribit XFree Go
1x Bekas Penyimpanan
1x Kabel USB Mikro
1x Kabel Audio 3.5mm
1x 1x Manual Panduan Pengguna

Reka Bentuk

Reka bentuknya ialah dari jenis boleh lipat, menggunakan earmuffs yang lembut dan selesa pada telinga, dengan tampilan sedikit moden.

Anda tidak akan berasa segan untuk menggantungnya di leher ketika membawa ia keluar dari rumah. Ia tidak kelihatan seperti makhluk asing sedang bergantung di leher anda.

Anda boleh lihat sendiri pada gambar yang saya ambil ini.

Spesifikasi

Tribit XFree Go menggunakan chip Bluetooth 5.00 dari Qualcoom iaitu QCC3003. Chip ini menyokong codec AAC dan SBC. Pemacu di dalamnya pula bersaiz 40mm, dan ia menyokong fungsi/ciri Qualcomm Clear Voice Capture (cVc).

Sayangnya, fon kepala ini masih lagi menggunakan USB mikro, tetapi untuk harga seperti ini saya tidak dapat memfailkan rungutan terhadap jabatan netizen Malaysia.

Mengambil masa sehingga 3 jam untuk dicaj penuh, dan dapat memberikan tempoh main semula selama 4 jam untuk jangka caj 10 minit, pada saya ini sudah memadai. Tambahan pula hayat baterinya sangatlah lama. Sehingga kini saya masih belum dapat menghabiskan kuasa baterinya sepanjang tempoh penggunaan sehari suntuk.

Kualiti Audio

Boleh dikatakan semua orang membeli sesuatu fon kepala atau fon telinga adalah kerana kualiti audionya. Saya juga tidak terkecuali.

Dengan pemacu 40mm, codec AAC, dan cVc 8.0, saya rasa agak banyak jugak boleh diperkatakan mengenai fon kepala bajet ini.

Agak terkejut juga sebenarnya, kerana pada awal, saya tidak memberi sebarang ‘harapan’ pada Tribit XFree Go disebabkan harganya yang murah. Saya hanya beli dan ingin ‘lupakan’ jika ia tidak memuaskan hati.

Ternyata saya tidak hampa.

Saya adalah peminat muzik metal. Kebanyakan senarai main saya adalah dari genre itu. Sudah tentulah saya akan uji dengan lagu-lagu dari senarai main, contohnya ini.

Walaupun tanpa ciri noise cancelling, tetapi dengan cVc dan reka bentuk earmuffs yang menutupi ruang telinga, bunyi bising sedikit sebanyak dapat diasingkan. Tribit secara umum dapat membuat penalaan bunyi yang seimbang.

Sekiranya anda peminat bass, dan anda mahu hentakan bass seakan berada dalam studio jamming..

Lebih baik anda masuk studio jamming itu sendiri dan goyanglah kepala anda semahu-mahunya.

Tetapi sekiranya anda inginkan kualiti bass berpada, tidak terlalu berlebihan dan mencukupi untuk lagu-lagu kegemaran, XFree Go ada ciri itu. Malah boleh dikatakan bassnya agak menghentak juga, sebagai contoh pada lagu Machine Gun Kelly – el Diablo.

Konklusi

Saya enggan menulis panjang dek kerana saya ingin jimatkan masa anda.

Tak perlu fikir panjang. Buang masa. Tribit XFree Go ialah produk yang anda boleh ‘pejam mata’ dan beli dengan ‘selamba’.

Ya, ia bukan Audio Technica, bukan juga Beyerdynamic mahupun Sennheiser. Tetapi untuk harga seperti ini, bunyinya bagus, pemakaian di kepala dan telinga adalah selesa, dan hayat bateri untuk main semula cukup lama.

Kalau ada benda yang saya boleh kritik pun cuma satu, iaitu – USB mikro.

Selain itu, saya tidak dapat fikirkan kelemahannya secara ikhlas. Kalau harga diletak sehingga RM300, mungkin saya boleh lampirkan kritikan pedas, sepedas cinta yang tertolak.

Arya Putrahttps://omghackers.com/
A regular tech blogger who have passions for cats. I will not put my trust on anybody who hated them, doesn't matter if they are my friends or family. I have a dream where I am the owner of a Cat Cafe. Help me achieve it by hiring me as your reviewer. For any review inquiries, you can contact me at [email protected]

Artikel Terkini

Artikel Berkaitan

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
%d bloggers like this: