A regular tech blogger who have passions for cats. I will not put my trust on anybody who hated them, doesn't matter if they are my friends or family. I have a dream where I am the owner of a Cat Cafe. Help me achieve it by hiring me as your reviewer. For any review inquiries, you can contact me at arya@omghackers.com

Penafian: Kami tidak menggalakkan cetak rompak, malah kami menggalakkan pembaca agar sentiasa membeli atau membayar untuk menikmati kandungan video yang dilindungi Akta Hak Cipta. Artikel adalah sekadar ulasan umum. Sebarang penggunaan kandungan laman adalah diluar tanggungan pihak omghackers.com.

Dah lama rasanya kita tak berbicara tentang aplikasi penstriman. Sejak Kodi dah mula menurun popularitinya, dan sejak Terrarium TV sudah tidak lagi dibangunkan akibat surat saman DMCA, dunia penstriman sedikit sunyi melainkan mereka yang kekal menonton melalui saluran Netflix dan yang seumpama dengannya.

Kodi pada saya tidak beberapa relevan lagi, walaupun ada sesetengah laman masih mengemas kini mana-mana addon yang kekal dibangunkan.

Bukan apa, kebanyakan pengguna mahukan aplikasi yang mudah dipasang, diguna, dan diselenggara, manakala Kodi bukanlah dari jenis itu.

Buat pengguna baru, dan yang sememangnya bukan ‘IT Nerd/Geek’, Kodi tidak sesuai dijadikan pengenalan kepada dunia penstriman.

Dengan itu, saya ingin perkenal kepada semua, Stremio.

Stremio ini berfungsi dengan cara lebih kurang sama dengan Kodi. Terdapat addon dari komuniti yang boleh dipasang, dan ianya semudah klik sahaja.

Berikut bagaimana ia dipaparkan dalam Android:

Berikut pula adalah paparan dalam Windows:

Apa yang menarik, ia juga menyokong fungsi untuk membuat penstriman menggunakan pautan magnet (torrent). Oleh itu anda tidak perlu lagi muat turun terlebih dahulu sebelum dapat menikmati video dari drama kegemaran atau filem yang diingini.

Nota: Gunakan VPN jika anda ingin strim melalui torrent.

Berikut adalah contohnya:

Tetapan yang disediakan juga adalah mudah untuk difahami oleh pemula. Pendek kata, panjang bicara, ianya tidak akan melelahkan anda dengan sebarang langkah pemasangan addon yang rumit, ia semudah klik-klik dan klik, serta Stremio akan terus memberi anda lebih peluang menikmati penstriman berbanding mencari-cari addon yang masih berfungsi.

Stremio terdapat untuk Windows, macOS, Linux, Android, dan iOS. Bagus bukan?

Sekarang semua orang boleh strim.

Muat turun: Stremio.