Walaupun secara dasarnya kami adalah peminat Snapdragon SoC, tetapi kami tetap akan cuba menulis kemas kini mengenai status MediaTek SoC, tidak kiralah macam mana sekalipun apa yang anda fikirkan mengenainya.

Pada MWC 2018 di Barcelona, MediaTek mengumumkan pengeluaran sebuah pemproses terbaru mereka iaitu Helio P60.

Helio P60 ini telah dibina pada TSMC 12nm, yang dikatakan akan mengurangkan penggunaan kuasa sebanyak 15% berbanding chip 14nm.

Ianya terdiri dari empat teras Cortex-A73 (2GHz) dan empat lagi teras Cortex-A53s (2GHz), serta GPU Mali-G72 MP3 berkelajuan 800MHz yang melonjakkan prestasi sebanyak 70%.

MediaTek Helio P60 (PRNewsfoto/MediaTek Inc.)

MediaTek juga enggan ketinggalan dari segi penambahan kecerdasan buatan, apabila kali ini mereka memasukkan ciri AI Processing Unit (APU) yang jelasnya menjadi seteru kepada Neural Processing Unit (NPU) dari Huawei.

Buat pertama kalinya memperkenalkan teknologi NeuroPilot AI, yang menurut MediaTek ianya berfungsi dengan lancar merentasi antara CPU, GPU dan APU, bergerak dalam SoC untuk memaksimumkan prestasi dan meningkatkan kecekapan penggunaan kuasa.

Padanya juga terdapat CorePilot 4.0, yang mengawal mengawal pengurusan haba, memantau pengalaman pengguna, dan ‘Penjajaran Berasaskan Tenaga’ (Energy Aware Scheduling) untuk mengoptimumkan prestasi dan pemuliharaan kuasa.

Sumber: MediaTek Helio P60