A regular tech blogger who have passions for cats. I will not put my trust on anybody who hated them, doesn't matter if they are my friends or family. I have a dream where I am the owner of a Cat Cafe. Help me achieve it by hiring me as your reviewer. For any review inquiries, you can contact me at arya@omghackers.com

Sudah agak lama sebenarnya saya hendak memiliki sistem router berasaskan mesh. Jadi apabila datang sahaja peluang untuk mengulas mengenainya, sudah tentulah saya tidak akan sesekali melepaskan rezeki yang mendatang.

Saya dihubungi oleh seorang individu dari sebuah syarikat ‘PR’, yang mewakili Linksys dalam menyatakan hasrat mereka bagi mendapatkan slot ulasan di OMG Hackers. Seperti laman-laman lain, saya menerimanya dengan tangan terbuka. Lalu kami pun bertemu di Seri Kembangan untuk bertukar tangan terhadap satu set mesh router.

Setibanya saya di rumah, kotak pun dibuka.

Apa yang ada dalam kotak?

Eh eh? Mana pergi semua barang? Oh ya, sebenarnya gambar ini diambil setelah saya siapkan semuanya. Segala tetapan dan lokasi nodes sudah saya selesaikan.

Apa yang ada dalam kotak juga tidak banyak. Seperti yang anda lihat, pada slot kosong itu adalah dua nodes, manakala yang lainnya adalah aksesori plug 2 pin, 3 pin, wayar LAN, dan ‘manual’ yang sebenarnya tiada apa-apa ‘manual’ pun di dalamnya. Sebab apa? Sebabnya, anda memang tidak memerlukan sebarang panduan khusus.

Cukup sekadar muat turun aplikasi Linksys, dan ikut sahaja tutorial tetapan yang disediakan hingga selesai. Kepala plug untuk nodes bersaiz agak besar, oleh itu anda sebaiknya sediakan satu slot khusus untuknya jika tidak mahu ia ‘mengganggu’ plug-plug yang lain.

Pada asalnya saya menyangkakan selepas siap sahaja tetapan untuk node, anda tidak lagi perlukan router asal. Tetapi saya terlupa, akan erti sebenar ‘node’ itu. Node adalah ‘carbon copy’ atau salinan kepada tetapan rangkaian asal, di mana ia akan bertindak memancarkan 3 band bagi membantu mengurangkan masalah capaian.

Oleh itu setiap satu node adalah identikal atau serupa dengan sumber rangkaian asal. Mesh router ini menyokong fungsi tiga band serentak, yang bererti ia akan ‘memilih’ untuk anda mana-mana band yang ia ‘rasakan’ sesuai dengan lokasi dan kekuatannya. Sebagai contoh, sekiranya band 2.4GHz lebih kuat di mana anda berada, anda akan terus menggunakan rangkaian dari band tersebut.

Abaikan pengurusan wayar saya yang agak berselerak itu.

Berbeza dengan ‘WiFi Booster’, yang mana akan membahagikan kelajuan mengikut kekuatannya, nodes oleh Linksys ini akan memberikan kelajuan asal dari router. Sekiranya kelajuan yang anda langgan adalah 30Mbps, maka setiap satu node juga memiliki kelajuan sama, tidak kiralah di mana lokasi anda meletakkannya.

Sebagai contoh, node ini saya letakkan di bilik tetamu.

Untuk lebih kefahaman, eloklah anda lihat GIF di bawah.

Mari kita lihat bagaimana cara untuk menetapkan aplikasi Linksys sekaligus membuat terus tetapan untuk mesh router.


Anda harus muat turun terlebih dahulu aplikasi Linksys di Google Play Store: Linksys.

Kemudian, apa yang anda perlu lakukan adalah memilih mana-mana jenis router yang telah anda beli melalui pilihan yang diberikan. Setelah itu, ikuti panduan dari satu langkah ke satu langkah. Tidak perlu sakitkan kepala dengan pelbagai tutorial. Aplikasinya sudah lengkap dengan panduan yang sempurna.

Apabila anda dapat melihat lampu berwarna ungu seperti di bawah, itu bererti node anda sudah bersedia untuk bersambung dengan sumber rangkaian iaitu router asal.

Ia juga dapat dijadikan sebagai ‘lampu panduan’ untuk node yang seterusnya. Apa yang anda perlu buat hanyalah tetapkan lokasi di mana anda hendak letakkan node baru itu, hidupkan node, kemudian tunggu lampu ungu bernyala. Seterusnya hanya lihat dan ‘patuh’ kepada arahan dalam aplikasi Linksys.

Boleh rujuk tangkap layar berikut untuk mendapatkan serba sedikit gambaran tetapan.


Pada saya, aplikasi Linksys adalah di mana semua ‘keseronokan’ berada. Ia dapat digunakan untuk membuat pelbagai tetapan, dari membuka bahagian WiFi khusus untuk tetamu, hinggalah kepada penetapan kawalan untuk kanak-kanak.

Ya, benar. Linksys mempunyai ‘lapisan perlindungan’ atau firewall yang dipanggil sebagai Linksys Shield, dan boleh ditetapkan mengikut kemahuan anda. Jika anda mahu mencubanya, anda akan diberi tempoh percubaan selama 30 hari. Bayaran bulanan bagi Linksys Shield ini ialah RM20.99, manakala jika anda ingin melanggannya secara tahunan, bayarannya pula adalah sebanyak RM204.99.

Tetapi jika anda tidak mahu melanggan Linksys Shield, fungsi Parental Control sedia ada sudah cukup untuk menyekat mana-mana laman yang kurang sesuai untuk anak anda, dan anda juga boleh menghentikan internet untuk seketika jika anda mahu.

Selain itu, antara ciri lain yang saya amat suka pada Linksys Velop ini ialah ia akan mengemaskini firmware secara automatik setiap malam tanpa perlu penglibatan dari anda. Ini amatlah memudahkan proses
penyelenggaraan dan dapat membantu mengekalkan prestasi router berada pada tahap paling optimum.

Tidak lupa juga, ia ada fungsi ‘auto-heal’, iaitu apabila satu node tidak aktif atau rosak, ia akan segera memindahkan pengguna ke rangkaian node yang masih aktif.

Pendapat Saya?

Sistem mesh router dari Linksys ini dapat mengurangkan masalah ‘dead spot’ dan kekurangan kekuatan pancaran WiFi di mana ia menggunakan tiga band iaitu satu band 2.4GHz dan dua band 5GHz.

Berbeza dengan WiFi extender atau booster, node bertindak sebagai pemancar native, di mana kelajuan untuk setiap pelusuk lokasi node berada akan sama dan setara. Jika anda memiliki rumah yang besar dan banyak pula bilik-biliknya, apa yang anda perlu lakukan adalah beli sahaja node ekstra, dan tambahkan ia ke bilik tersebut.

Pendek kata di mana sahaja anda pergi, node akan memberikan sepenuh kelajuan kepada anda. Saya mengesyorkan kalau anda ada modalnya, jangan ragu untuk beli. Ini bukan iklan, ini adalah kebenaran.

Beli Linksys Velop Whole-Home Mesh Router di sini: Linksys Velop Intelligent Mesh WiFi System TRI-BAND.