More

    KZ EDX : Selamat Datang Ke Chi-Fi!

    Rumusan

    Cantik! Kelebihan utama IEM ini adalah kecantikannya. Nampak premium dan antara pilihan popular bagi kaki DIY. Murah dan bunyi yang sedap didengar. Kelantangan agak tidak memuaskan bagi kaki bass. Boleh dikuatkan lagi dengan DAC.

    Knowledge Zenith, atau KZ adalah antara pelopor dalam mengeluarkan aksesori audio dalam harga yang murah. Hadir dengan pelbagai siri produk di pasaran, KZ EDX adalah salah satu yang jatuh di dalam kategori bajet, RM30.

    Packaging yang cantik
    Apa yang anda dapat dalam kotak. IEM, kabel dan 3 pasang getah telinga.
    Pandangan hadapan
    Pandangan belakang

    PANDANG PERTAMA

    KZ EDX hadir dengan persembahan yang menarik daripada pembungkusan dan persembahan produk. Kotak berganda yang kemas dan juga IEM diletak dengan cantik di atas papan kertas dan ditutupi plastik jernih yang keras. Persis barang kemas perhiasan.

    IEM ini dibina daripada plastik, memberikannya kesan permukaan yang berkilat dengan label “X” di kedua belah telinga. Secara peribadi, ini satu rekabentuk yang unik dan elegan untuk pemakai.

    KZ EDX hadir dengan getah telinga “Starline” daripada KZ. Bukanlah getah telinga terbaik daripada mereka, namun sudah cukup selesa untuk dipakai. Gril pada IEM juga dibuat daripada jaring besi, menambahkan lagi rasa premium pada produk ini.

    Kabel yang dibekalkan bersama KZ EDX adalah kabel tembaga biasa daripada KZ dengan pin 0.75mm. Lengkung telingan telah di prabina dan disaluti dengan lapisan plastik untuk lebih kukuh. Berhati-hati semasa memasang kabel ke IEM kerana kabel telah dilabel untuk kiri dan kanan. Tersilap memasang kabel mungkin akan merosakkan IEM anda.

    Kabelnya dilengkapi dengan mikrofon untuk panggilan suara dan butang asas untuk memainkan lagu atau menukar lagu. Tiada butang pelaras kelantangan pada mikrofon. Jek 3.5mm nya juga disadur emas, untuk sambungan audio yang lebih optimum.

    KUALITI BUNYI

    Saya telah mencuba KZ EDX menggunakan lagu flac pada Foobar player dan juga Tidal Master di laptop saya, Asus ROG G751JY dan juga di Google Pixel 3 dan Samsung A11 (untuk Dolby). Ujian telah dibuat dengan dan tanpa external DAC dengan cip ALC5636.

    KZ EDX adalah IEM dengan pemacu audio tunggal dinamik. Saiz pemacu dinamik pada KZ EDX adalah 10mm.

    KZ EDX ditala dengan corak bunyi V-shaped tetapi tidaklah memenatkan untuk didengar. Bunyinya jelas dengan bass yang bagus dan sedap didengari. Soundstage agak lebar dan tinggi, memberikan anda bunyi seperti berada di belakang pentas.

    Low : bass cukup memuaskan. Dengan pemakaian yang betul, KZ EDX memberikan bass yang cukup kuat dan berdentum. Kuasa bass baik dan ditala dengan bagus agar tidak terlalu dominan dan tidak terlalu boomy. Cukup untuk memberikan karakter dan kejelasan vokal pada lagu untuk didengari. Bass pada KZ EDX adalah lebih baik berbanding IEM lain dengan julat harga yang sama.

    Mid : mid pada KZ EDX agak ditekan dan tidak dominan. Vokal perempuan agak hilang karakter tetapi vokal lelaki kedengaran baik. Menggunakan KZ EDX untuk menonton dokumentari dan mendengar podcast, vokal dengan karakter suara yang tinggi akan kedengaran berdesir dan ada banyak bunyi “sss”. Walau bertenaga, ia mungkin tidak sesuai dengan mereka yang lebih sukakan lagu akustik dan vokal.

    High : sekali, mereka yang tidak tahan dengan bunyi yang berdesir ataupun yang gemarkan clarity mungkin tidak sesuai dengan KZ EDX. High pada KZ EDX ditala supaya digandakan dan agak dominan. Instrumen dan vokal tajam terutamanya simbal dan synth. Individu dengan telinga yang sensitif akan mengerutkan dahi banyak kali dengan KZ EDX.

     

    KESIMPULAN

    KZ EDX satu pilihan yang bagus untuk mereka yang ingin menceburi lebih dalam dunia Chi-Fi. Semestinya satu naik taraf daripada earphone dan IEM kelas bawahan yang berharga RM20 ke bawah. Malahan, untuk IEM pertama juga, KZ EDX masih lagi pilihan yang baik. Pemula boleh berjinak-jinak dengan karakter bunyi IEM dan bermain dengan equalizer untuk mula mengenal selera dan telinga masing-masing. Jujurlah, dengan harga RM30, KZ EDX sudahpun memberikan anda lebih daripada harganya.

     

    Ringkasan Ulasan

    Skor
    Murung Mohowongsohttp://omghackers.com
    Hobi saya membeli belah atas talian. Ketagih dalam mengumpul gajet dan semua mainan yang tidak mampu dibeli semasa zaman kanak-kanak dahulu. Akan ambil masa minima 2 minggu membaca review dan buat ulangkaji sebelum membeli sebarang produk. Sangat tidak suka berpura-pura dan juga orang yang berpura-pura. Asertif dan introvert, tapi tak pernah biadap. Hubungi saya di [email protected]

    Artikel Terkini

    Artikel Berkaitan

    2 KOMEN

    Subscribe
    Notify of
    guest
    2 Comments
    Oldest
    Newest Most Voted
    Inline Feedbacks
    View all comments

    […] : high pada QKZ VK4 pada saya cemerlang. Tidak tajam seperti KZ EDX. Simbal dan gitar tidak terlalu keras. Sibilance terkawal dengan baik. Cukup pengasingan di antara […]

    […] ketika ini hampir pupus di pasaran kerana mereka semakin beralih ke rekabentuk custom-IEM seperti KZ EDX dan QKZ […]

    2
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    %d bloggers like this: