Pada 24 jam yang lepas, pemilik iOS serata dunia telah melakukan satu kegilaan terbaru, iaitu meletakkan peranti iPhone yang kita ketahui mahal harganya dalam pembalut plastik dan kemudiannya membekukan plastik tersebut di dalam peti sejuk selama 60 saat.

Adakah sebenarnya mereka gila?

Tidak, kerana mereka ingin mengeksploitasi perisian iOS itu sendiri. (Jailbreak).

iOS 11.3.1 akhirnya dapat ditembusi, dengan aplikasi Electra yang membenarkan pemilik iOS melakukan eksploitasi perisian iOS beberapa hari lalu.

Sebelum ini, ada 2 jenis teknik pemecahan (Jailbreak) yang kononnya berjaya mengakses bahagian dalam (root) perisian (software) yang memerlukan akaun pemilik iOS (Bernilai 99USD) dan satu lagi cara pula adalah sebaliknya.

Terdapat juga teknik dimana pemilik peranti perlu log keluar dari akaun iCloud, mengaktifkan mod pesawat dan juga mematikan fungsi Siri.

Namun begitu, semua jenis teknik ini gagal dan tidak berjaya disempurnakan. Rentetan itu secara tiba-tiba datang idea gila iaitu:

Meletakkan peranti iOS mereka ke dalam peti sejuk selama 60 saat dan kemudian cuba terus eksploitasi.

Kenapa idea gila ini berlaku? Mudah sahaja, kerana semua eksploitasi ini adalah sangat sensitif kepada peranti iOS itu sendiri. Ini bererti Apple telah melakukan penambahan sekuriti yang mantap terhadap perkakas iOS.

Teorinya, apabila suhu peranti iOS menjadi begitu rendah maka, eksploitasi berjaya dilaksanakan.

Jadi, sehingga pencipta kepada aplikasi Electra sedang mencari penyelesaian lain untuk menjalankan eksploitasi, anda boleh mencuba untuk menggunakan eksploitasi terbaru ini dengan membuat pembekuan 60 saat dan berdoa agar ada cara lain yang akan dikeluarkan beberapa hari lagi.