Gambar sekadar hiasan. Heheh.

Baru-baru ini saya mencuba kembali sebuah perisian yang sekian lama tidak digunakan iaitu Free Download Manager ataupun singkatannya FDM. Tidak lain tidak bukan adalah kerana hendak mencuba versi terbarunya.

Apa yang saya dapati, perisian ini mempunyai ciri yang tidak dipunyai oleh IDM, contohnya ‘bertukar’ menjadi klien pemuat turun fail torrent.

Paparan antaramuka penggunanya? Anda boleh lihat di bawah. Untuk pengetahuan anda, ia mempunyai dua tema iaitu paparan cerah dan paparan gelap. Pada tangkap layar ini saya menggunakan tema gelap.

Berikut adalah contoh bagaimana ia memuat turun fail torrent.

Gambar sekadar demo. 😂

Berikut pula adalah bagaimana ia memuat turun fail biasa, contohnya fail ISO Ubuntu.

Nampak bukan? Tiada beza apabila muat turun kedua jenis fail. Ianya dirasakan natif, dan kelajuan muat turun juga adalah sangat-sangat memuaskan.

Pro dan Kontra:

Pro: Ianya percuma, jadi anda tidak lagi perlu membeli perisian seperti IDM, apatah lagi menggunakan perisian crack. Kelajuan muat turun juga adalah sama atau bahkan lebih baik berbanding IDM. Ia juga mempunyai integrasi dengan pelayar-pelayar web seperti Chrome dan Firefox (oh ya, Internet Explorer juga ada).

Kontra: Saiznya tidak dapat dikecilkan, cuma hanya dapat ditambah besar. Selain itu, tetapan bagi torrent juga tidaklah beberapa memuaskan seperti aplikasi ‘penuh’ pemuat turun torrent yang lain. Anda boleh lihat contohnya di bawah ini. Ia tidak mempunyai tetapan bagi ratio seed – jadi jika anda hendak buat ia buang fail dari senarai seed setelah cukup ratio yang dikehendaki, anda tidak dapat melakukan sedemikian.

Bagaimanapun, anda boleh undi ciri baru apa yang anda mahu dalam forum FDM.

Anda sudah tidak sabar hendak cuba?

Muat turun: Free Download Manager