Arya Putra

A regular tech blogger who have passions for cats.

Satu nikmat yang selalu diambil ringan dan secara sambil lewa adalah nikmat penglihatan.

Saya selalu tak pernah kisah mengenai televisyen kerana memang dah jarang sangat menontonnya.

Tetapi apabila memiliki sebuah televisyen bersaiz 50 inci dan diletakkan di ruang tamu, barulah terasa sesuatu yang selama ini belum ketemu. Kerana apa?

Kerana apabila dapat menonton televisyen dengan skrin berdefinisi tinggi ultra 4K, HDR, sambil diiringi bunyian dengan sokongan Dolby, terasa seakan menikmati panggung wayang dalam keselesaan rumah.

Perkenalkan, televisyen Coocaa 50 inci model 50Q5.

Apakah spesifikasinya?

Ini adalah televisyen pintar dengan kualiti perdana. Bererti segala yang anda dapat dalam pakej TV ini adalah premium, sesuai dengan kadar harganya.

Skrinnya hampir kepada bezel-less atau blogger-blogger lain menggelarnya sebagai nir-bingkai. Kalau pada telefon pintar sudah terasa seronok menonton skrin tanpa gangguan ‘notch’, atau sebarang bingkai, ianya lebih lagi apabila menonton di TV.

Anda boleh cuba dapatkan gambaran betapa berbezanya saiz 50 inci dengan TV 42 inci lama saya melalui gambar berikut.

Tempoh respons panelnya adalah 9.5 mili saat, serta menyokong fungsi High Dynamic Range (HDR). Dengan resolusi 4K, skrin IPS LED ini akan memaparkan perincian yang sangat jelas dan warna yang begitu cantik sekali.

Sistem operasi adalah Android 8.0.0, dan disertakan sekali Widevine Level 1. Ia juga ‘Netflix certified’, maka setiap kandungan Ultra HD (4K) dan HDR disokong secara native tanpa perlu sebarang tweak.

Sistem bunyinya pula ialah Dolby Audio (Dolby Digital™ Plus) DTS Tru-Surround. Dengan pembesar suara stereo dua buah, bunyi yang dihasilkan terutama apabila anda memasangnya pada tahap 100% adalah amat kuat dan memberansangkan.

Paling penting pembesar suaranya tidak ‘pecah’ pada kekuatan 100%. Apa yang anda perlu berhati-hati ialah lokasi rumah jiran. Dibimbangi mereka akan berasa cemburu lalu memanggil polis kerana kesedapan bunyinya yang masuk menusuk ke rumah mereka.

Di belakang TV ini menempatkan beberapa port, antaranya satu port USB 2.0, satu port USB 3.0, 3 port HDMI, 1 port servis, 1 port antenna, 1 port LAN, dan port AV IN.

Setakat ini saya hanya mencuba port USB 3.0, dan ia dapat membaca pemacu USB dengan baik. Cuma jika anda ingin memainkan video dengan pemain lain selain dari pemain lalai, contohnya MX Player Pro, saranan saya anda pasanglah terlebih dahulu aplikasi pengurus fail.

Kemudian bukalah fail media tersebut melalui aplikasi pengurus fail itu.

Saya ada mencubanya bersama pembesar suara Tronsmart Element T6 Plus, dan pendapat saya walaupun pembesar suara tersebut menambah ‘kenikmatan’ dalam mendengar bunyi-bunyian dari filem mahu pun lagu, tetapi bunyi dari pembesar suara asalnya juga sudah mencukupi.

Sebelum kita teruskan artikel, saya rasa eloklah anda lihat dahulu spesifikasi penuhnya pada tangkap layar ini.

Seperti yang anda dapat lihat, ia menggunakan chipset dari Mediatek, yang mana ia merupakan pemproses perdana untuk televisyen pintar dari syarikat tersebut. Jika anda berasa bimbang dengan prestasinya, satu sahaja perkataan yang sesuai saya katakan iaitu – JANGAN.

Jangan bimbang, kerana selepas ini saya akan demokan prestasinya. Dari kandungan berdefinisi tinggi ultra 4K dan HDR, ia dapat memainkan kesemuanya tanpa sebarang masalah ‘lag’. Lancar dan laju, itulah yang sesuai diberikan sebagai deskripsinya.

Di bawah ini saya demokan alat kawalan jauh untuk mengaktifkan Google Assistant.

 

Bagaimana cara untuk membuat ‘pairing’ antara TV Coocaa dan alat kawalan jauhnya?

Mudah sahaja. Anda masuk ke Settings – Add accessory, atau boleh juga picit butang mikrofon untuk memulakan mode pairing.

Kemudian, tekan butang ‘Home’ dan butang ‘kembali’ serentak. Disebabkan butang ‘kembali’ ada dua, saya tunjukkan ia dalam gambar supaya anda mudah faham.

Setelah itu, nama alat kawalan jauh akan muncul di TV. Klik padanya untuk menyiapkan pairing antara keduanya, dan tunggu hingga selesai.

Seperti yang saya janjikan, saya akan tunjuk kepada anda bagaimana prestasi TV ini ketika memainkan video dengan resolusi 4K serta HDR. Anda boleh tonton pada video di bawah.

Jadi, adakah berbaloi beli TV ini?

Ya, jika anda ada modalnya, dan memang sedang mencari TV baru, eloklah anda dapatkan TV dari jenama Coocaa ini. Tidak kiralah model yang mana, kerana semuanya akan memberikan kualiti dan prestasi yang sama. Mungkin ada ciri yang anda cari tiada padanya, tetapi apa yang dimuatkan adalah cukup, setara dengan harga yang ditetapkan.