More

    Cheerlux C9 Android, Projektor Mampu Milik Untuk Suasana Wayang Dalam Rumah

    Rumusan

    Jumlah mata ulasan ni berdasarkan citarasa peribadi dan mungkin ia tidak sama dengan orang lain. Tapi hanya sekadar dijadikan sebagai penanda aras serta terpulang pada ampa jika kena dengan citarasa dan bajet, angkatlah segara sementara stok dan promosi masih ada.

    Pandemik COVID-19 di Malaysia meninggalkan kesan yang agak besar dekat rakyat Malaysia yang mana terpaksa mengubah norma baharu kehidupan dan tidak lagi seperti dahulu yang mana jumlah kes ‘baru’ masih lagi empat angka. (semasa artikel ini ditulis)

    Ramai yang pakat kena kerja dari rumah la, belajar dari rumah la dan banyak lagi.

    Bagi kaki tengok wayang, mesti rasa janggal tak pi panggung wayang untuk menikmati filem kegemaran ampa kan?

    Kini jangan risau, ampa boleh tengok wayang dalam rumah atau lebih terperinci, di mana ada ruang yang muat untuk memancar projektor, di situ la panggung wayang tertutup ampa.

    Terima kasih kepada pihak Cheerlux Malaysia kerana sudi memberi peluang pada pihak kami (OMG Hackers) untuk berkolaborasi dengan mereka mengenai projektor mampu milik ini, iaitu Cheerlux C9 Android.

    Tidak lupa jugak dekat Mamu kerana kenalkan produk ini. Pertama kali ni kami buat ulasan mengenai projektor. Sebelum ni hanya guna beda buat pembentangan masa zaman belajar dekat institusi pendidikan ja.

    Kali ni, gambar buka kotak takda, digantikan dengan video buka kotak. Jemput tengok video buka kotak pertama kami kat bawah ni;

    Macam biasa, sebelum kita teruskan merapu kat bawah, kita tengok spesifikasi projektor ini;

    Cheerlux C9 Android
    Sistem Projektor Panel LCD + Lampu LED
    Resolusi Asli 720P asli dan menyokong 1080P
    Kecerahan 2800 lumens|4000 LUX
    Nisbah Kontras “2000:1
    Lensa Fokus secara manual
    Lampu Lampu LED; Jangkahayat 50,000 jam bagi kegunaan harian 20 jam|hari dapat bertahan 6 tahun.
    I/O HDMI x 2|USBx 2|VGA (PC)|Composite AV|3.5mm Headphone jack (output)
    Nisbah Aspek 16:9|4:3
    Gambar Flip 360° flip ke atas
    Saiz Unjuran 50″ – 120″
    Jarak Unjuran 1m – 3m
    Kaedah Unjuran Depan,belakangm pemasangan siling dan atas meja
    Pembesar suara terbina dalam Ya, stereo
    Keystone ± 20°
    Wi-Fi 2.4GHz
    Bluetooth 4.0
    Bahasa OSD English dan lain-lain
    Bekalan Kuasa AC 90-240V, 50-60Hz
    Saiz 222mm x 165mm x 87mm
    Berat 1.4kg
    Aksesori Dalam Kotak Buku Panduan Projektor dan Android|Alat Kawalan Jauh|Kabel Kuasa|Kabel AV dan Tapak Sokongan
    Jaminan Jaminan 1 Tahun (Local) Malaysia

     

    Fail Sokongan
    Sokongan Video PAL|NTSC
    Sokongan Audio BG|DK|I|M/N
    Sokongan Teks TXT|PowerPoint|Excel|Word
    Port USB|SD .txt|.jpg|.png|.bmp|.avi|.mkv|.mp4|.mov|.mpg|.mpeg|.ts|.tp|.m2ts|.dat|.vob
    Tidak Menyokong DivX|RM|RMVB|VC1|FLV|Dobby AC3|DTS|WMA |VC1

     

    Sistem Android
    Android 6.0, Marshmallow
    API 23
    CPU ARM Cortex-A53 @ 1700MHz, 64-bit
    GPU Mali-400 MP
    RAM 1GB
    Stor Penyimpanan 8GB

     

    Ampa dah tengok video buka kotak dan spesifikasi kat atas kan, jom kita tengok barang apa yang mai sekali dengan Cheerlux C9 Android ini.

    Projektor Cheerlux C9 Android

    Kita mula dengan seketul projektor yang berwarna dia kelabu digabungkan dengan warna hitam. Harap takda la tersepak dalam suasana gelap. Jangan hilangkan penutup lensa tu tau, nanti lensa cepat kotor atau calar jika dibiarkan ia terdedah.

    Buku panduan

    Buku panduan ada dua iaitu Panduan Penggunaan Android dan Panduan Penggunaan projektor. Ampa tak baca, ampa sesat la.

    Kabel kuasa

    Projektor ini tak perlu adapter kuasa kerana ia terbina dalam projektor, jadi hanya perlu sambung kabel kuasa ni dekat soket dan layan.

    Kabel Signal AV

    Bagi yang nak sambungkan projektor ini dekat pemain CD|DVD, boleh guna kabel signal AV yang mai sekali dalam kotak. Hanya perlu pasang dekat AV di projektor dan sambungkan dekat pemain CD|DVD mengikut warna kabel. Jangan salah pasang pulak, senang dah tu. hahahah

    Kabel HDMI

    Depa tak bagi kabel VGA, tapi bagi kabel HDMI untuk sambung dekat PC ka, laptop dan lain-lain barangan yang menggunakan port HDMI.

    Tapak sokongan
    Terdapat dua lubang untuk memasang tapak sokongan ataupun pasang dekat siling.

    Tapak sokongan juga disediakan untuk menyokong ketinggian projektor. Terdapat dua lubang, jangan salah lubang pulak.

    Alat kawalan jauh

    Alat kawalan jauh dia agak ringkas dan mudah paham untuk guna dia. Tapi jika ampa buka aplikasi seperti YouTube dan lain-lain, butang Main, Seterusnya dan Sebelumnya tidak dapat digunakan untuk aplikasi berkenaan.

    Butang ‘SauceSource’ macam biasa jika ampa ada sambungkan projektor dengan HDMI atau VGA, tekan tu untuk akses sumber tersebut dan butang exit, macam biasa kembali|keluar.

    Boleh rujuk buku panduan pada halaman 6 untuk butiran selanjutnya.

    ‘Port’ yang terdapat pada projektor ni

    Sebut pasal VGA dan HDMI, gambar atas tunjuk gena rupa dia. (boleh rujuk buku panduan untuk cara penggunaan yang lebih jelas)

    Komponen yang terdapat pada projektor ini;

    • 2x HDMI
    • Headphone Jack (3.5mm)
    • Port AV
    • 2x USB 2.0
    • VGA
    • IR receiver

    Boleh rujuk buku panduan pada halaman 10-14 untuk butiran selanjutnya.

    Butang media dekat projektor

    Pastikan ampa tak hilangkan alat kawalan jauh sebab butang dekat projektor ni kekurangan butang penting, iaitu butang ubah kelantangan. Jika tekan butang tu atau tekan butang dekat alat kawalan jauh, lampu dekat sini akan berubah.

    Warna merah menandakan ia sedang berehat, warna kuning menandakan ia sedang beraksi dan jika tekan butang dekat alat kawalan jauh ataupun dekat projektor tu akan keluar warna merah menunjukkan bahawa ia sedang proses butang yang ampa tekan tu.

    Pembesar suara yang comel

    Nampak kecik tapi bunyi dia, kuat weh. (bilik kami takda besar sangat)

    Tempat letak projektor, nak Apollo?
    Ruangan bilik kami, memang terhad. hahahaha

    Sebut pasal bilik, macam ni la ruang bilik kami dan projektor ini diuji dalam bilik ni dengan memancarkan visual projektor dekat dinding sebelah kiri. Dinding kanan dah padat dengan komputer.

    Bilik ni boleh duduk dua orang, tapi kami sewa duduk sorang. Jadi, tak guna katil atas, maka kami buat tempat letak projektor la.

    Bahagian penyejuk projektor

    Cheerlux C9 Android mempunyai kipas dwi-pendingin (masuk dan keluar) yang direka untuk mengelak projektor terlalu panas. Pastikan ia mempunyai ruang pengudaraan yang baik sebab ia menghasilkan haba panas tapi takda sampai boleh goreng makanan atas dia.

    Kalau dah penuh habuk, boleh servis sendiri. (jangan buka bahagian lain pulak)

    Bahagian melaraskan keystone dan fokus secara manual
    Melaraskan ‘keystone’ dan penskalaan skrin dalam perisian

    Sebut pasal visual, Cheerlux C9 Android boleh melaraskan ‘keystone‘ sama ada melalui perkakasan ataupun perisian dalam sistem Android. (nama lain dia Digital Keystone)

    Kami terangkan fungsi untuk melaraskan ‘keystone‘ melalui perisian di bawah mengikut dekat mana ampa letak projektor tersebut.
    Trapezoid
    Membenarkan pengguna melaraskan ‘keystone‘ projektor dengan lebih mudah kerana melaraskan ‘keystone‘ dengan lebih terperinci.
    Four Point Scaling
    Membenarkan pengguna betulkan bucu imej dengan mudah untuk padankan dengan lokasi projektor dan jarak dengan dinding.
    Infinitely Scaling
    Fungsi ini akan mengembalikan tetapan Trapeziod dan Four Point Scaling pada lalai dan ia membenarkan ampa ubah visual kononnya ala-ala panggung wayang pun boleh. (tapi imej nampak kecik la)

    Tetapan ini bergantung pada posisi projektor

    Fungsi ini menarik, ampa boleh guna jika ampa letak projektor posisi luar biasa. Macam pasang dekat siling sebagai contoh, boleh pilih bahagian siling yang ada.

    Kami cuba pasang terbalik dan cuba fungsi ni. Menarik, ia berfungsi macam posisi normal. Jadi pasang dekat siling, tiada masalah.

    Kami tak boleh pasang dekat siling, nanti tuan halau keluar rumah sebab tebuk siling dia. hahahaha

    Gambar lensa apabila ia memancarkan visual

    Dengan kecerahan 2800 lumens, walaupun lumens tidak tinggi, tapi ia mampu memancarkan visual pada waktu siang dengan syarat tutup tingkap dengan tirai la.

    Tapi bila malam tiba, pancaran visualnya tidak mengecewakan.

    Mengukur keluasan visual menggunakan aplikasi Measure

    Berdasarkan gambar bilik dan gambar di atas menunjukkan yang bilik kami ‘lepas’ pancarkan visual saiz 55-inci atau lebih. Walaupun tidak dapat besarkan lagi visual, 55-inci ini pun dah cantik.

    Ukuran tu dari penjuru (letak anak panah sebelum ia hilang dari pandangan) ke penjuru.

    Terdapat sokongan ‘Screen Mirror’ pada Android (Miracast) dan AirScreen (iOS)

    Selain daripada mempunyai sistem Android, Cheerlux C9 Android juga mempunyai fungsi ‘Screen Mirroring‘ pada Android dan iOS dengan bantuan aplikasi Miracast (untuk Android) dan AirScreen (untuk iOS).

    Oh ya, hampir terlupa mengenai aplikasi yang dipasang siap-siap ialah;

    • AirScreen
    • Kodi
    • Miracast
    • Netflix
    • YouTube

    Jadi, jika ampa kemaskini aplikasi dan ia tidak berfungsi dengan baik, boleh ‘reset’ ataupun nyahpasang aplikasi. Dengan syarat ia aplikasi yang dipasang secara lalai lah.

    ‘Screen Mirroring’ OnePlus 6 pada Cheerlux C9 Android

    Kami cuba kas OnePlus 6, keputusan dia tidak mengecewakan. Ia berfungsi dengan baik cuma terdapat sedikit masalah ‘delay’, tapi tidak menganggu penggunaan fungsi tersebut.

    Bukan setakat tengok animasi Jepun sahaja, nak main permainan pun boleh tapi masalah ‘delay’ tu jangan lupa. Ia ada walaupun tidak datang selalu, mungkin sebab ‘delay’ jugak kot, eh.

    Tiada gambar untuk versi iOS kerana kami tengah guna iOS 14.5 Developer Beta 2, dan ia menganggu ‘Screen Mirroring‘ dengan projektor ni. Masa guna iOS 14.4 takda masalah, tapi ‘footage’ hilang bersama si dia. eh.

    Sampai di sini bahagian gambar, kerana kita akan bermula bahagian video pulak. Mesti ampa terfikir bunyi lagu mana, visual macam mana kan?

    Jangan risau, kami ada sunting satu dua video mengenai visual dan suara Cheerlux C9 Android kat bawah ni, boleh jemput tengok.

    Kalau ampa nak tengok video tu, kami cadangkan ampa pilih kualiti 1080p, baru la cantik dan jangan risau, iframe ni menyokong tengok skrin penuh video. Jadi, enjoy!

    Kebanyakan klip video yang ada siang dan malam tu, Audio dari klip siang punya dan semua audio tambah 10% dalam suntingan untuk kuat sikit, sikit ja. Kira aci la naaa.

    Video pertama ni, video kami main gitar yang dimainkan dari aplikasi YouTube pada Cheerlux C9 Android. Ia mengandungi 5 klip intro lagu Scandal Band dan terdapat 2 keadaan iaitu Siang (hanya tutup tingkap dengan tirai) dan Malam (tutup semua lampu).

    Bunyi muzik dan gitar agak nyaring tapi ia tidak mengecewakan.

    Abaikan kami main gitar macam apa lagi. hahahaha

    Video kedua ni pulak, sama macam video pertama. Tapi hat ni rakaman dari permainan Dragon Ball Z – Kakarot punya intro. Tengok visual ni, dah macam masuk panggung wayang rakam video pulak. hahahaha

    Ok la, terubat rindu macam masuk panggung wayang kan? hehehe

    Video ketiga ini pulak, projektor disambung ke PC dan main permainan Forza Horizon 4 serta main dengan Xbox One Controller secara langsung.

    Kadar segar semula hanyalah 60Hz dan terdapat beberapa tempat jika gelap sangat tak nampak tapi kalau tempat yang cerah, cantik gila dan guna pada waktu siang dan malam memberikan pengalaman yang berbeza!

    Video keempat ni, bukan video main secara langsung, tapi rakaman yang kami letak dalam YouTube dan dimainkan semula, seperti video satu dan dua.

    Warna putih dekat badan kereta Mazda RX7 dekat skrin lain pun sama, jadi kami tidak terkejut jika dekat projektor ia turut menghasilkan visual yang sama.

    Jangan tanya kenapa bunyi enjin|ekzos Madza RX7 lagu tu, dah macam F1 kan? hahahaha

    Video kelima ni, kami sambung PC (malam) dan Laptop (siang) ke projektor menggunakan kabel HDMI dengan menjalankan perisian Guitar Pro 6, lagu BABYMETAL – Megitsune.

    Nak berlatih dengan tengok sayur toge dan nombor fret pun mudah kan? Tak perlu bimbang gitar tersentuh secara lembut pada monitor. hahahaha

    Video terakhir yang mana merupakan video kegemaran kami, BABYMETAL dengan lagu Megitsune dan Da Da Dance.

    Hat ni ampa akan nampak betapa menyerlahnya warna merah pada kedua-dua klip tersebut. Kalau posisi dekat memang nampak teruk sikit tapi kalau jauh ok la.

    Masa pertama kali guna, mata kami agak masalah kerana sudah biasa tengok visual yang jelas dekat monitor, skrin telefon. Tidak lupa jugak masalah fokus, susah nak dapatkan visual yang jelas tanpa korbankan ruangan visual atas dan bawah kurang jelas dan hanya fokus tengah sahaja.

    Tapi akhirnya dapat jugak tetapkan fokus yang terbaik tanpa korbankan visual atas dan bawah. Tiap kali balik kerja, akan guna untuk tengok animasi Jepun, tengok YouTube, dan pada hujung minggu, berlatih gitar dan main permainan mobil dan PC.

    Setelah 2 minggu lebih kami pakai dan  ini pendapat kami mengenai Cheerlux C9 Android ni;

    1. Harga dia berpatutan dan tak rugi beli, lagi-lagi ada sistem Android.
    2. Jarak tempat letak projektor dengan dinding, kira-kira 1 depa jugak la. Walaupun jarak terhad, tapi ia mampu memaparkan visual dengan baik
    3. Resolusi asli 720p native, tapi ia menyokong 1080p.
    4. Kecerahan 2800 lumens, tidak terlalu terang tapi boleh gagah la tengok pada waktu siang, janji tutup tingkap dengan tirai.
    5. Seperti kami bagitau dekat bahagian video tadi, kalau guna waktu siang, visual ‘gelap’ boleh nampak dengan cantik tapi bila guna waktu malam, visual ‘gelap’ tu sungguh gelap (teringat AMOLED punya gelap hahahah). Tapi tidak menjejaskan pengunaan.
    6. Mempunyai sistem Android, boleh buat macam-macam cuma spesifikasi dia serta bukan versi Android terkini. Jika ampa dah biasa laju dan versi Android terkini, makan masa nak biasakan diri.
    7. Aplikasi yang mai sekali, memudahkan proses penggunaan dan penyelesaian masalah jika terciduk. (sambungan kat bawah nanti)
    8. Mempunyai sokongan ‘Screen Mirroring‘ untuk Android dan iOS, amatlah berguna bagi Si Kaya yang pakai dua telefon yang mempunyai sistem operasi yang berbeza.
    9. Sambungan internet tanpa wayar (Wi-Fi) dan mempunyai teknologi Bluetooth, dapat menggunakan internet dengan mudah (kalau ampa bawak pi mana-mana, janji ada Wi-Fi) dan Bluetooth untuk penghantaran fail dan lain-lain.
    10. ‘Port’ USB juga banyak membantu untuk menyambung papan kekunci dan tetikus untuk memudahkan urusan penggunaan projektor kerana nak kawal dengan alat kawalan jauh, renyah wey.
    11. Rekabentuk dia comel, cuma kena ingat projektor ini menghasilkan haba panas. Jadi pastikan nak letak projektor ni, kena tempat yang ada pengudaraan yang cantik dan jauh dari barang-barang mudah terbakar. Tak pasal-pasal layan 6D, kesan efek yang realiti. hahahaha

    Macam biasa, setiap produk pasti akan ada masalah dan kebanyakkan masalah boleh dibaiki, selagi bukan masalah perkakasan. (kalau perkakasan, lain cerita la)

    Jadi, ini masalah yang kami alami dan jalan penyelesaian untuk atasi masalah tersebut.

    Aplikasi YouTube gagal berfungsi dengan baik apabila kemaskini dari App Store
    Kalau ampa alami masalah ini, terdapat 2 jalan penyelesaian iaitu;

    1. Masuk Settings > Apps > cari aplikasi YouTube  > tekan tiga titik dekat penjuru atas kanan > Uninstall update. Ia akan kembali ke versi asal yang datang sekali dengan projektor.
    2. Mungkin kemaskini yang ampa pasang tu, tak ngam dengan arch projektor. Jadi disarankan sedut .APK yang arch armeabi-v7a. (boleh tutup dan buka semula projektor sebelum jalankan aplikasi tersebut)

    Tak boleh kemaskini Google Play Services sebab nak guna Google Chrome
    Nasib baik dia tak bagi pasang kemaskini sebab jika ampa salah pasang benda ni, akan keluar ‘Si Dia sudah tawar hati dengan awak Google Play Services keeps stopping’ atau sama jenis dengannya.

    Jadi, penyelesaian dia kena pasang mengikut versi yang sesuai dengan dia. Boleh klik sini untuk sedut atau guna aplikasi Gudang pihak ke-tiga seperti AptoideTV (contoh) untuk kemaskini aplikasi yang tidak disokongan dengan ‘App Store’ sedia ada.

    Sistem Android ‘heng’, ‘lag’, tekan apa-apa tak jadi apa.
    Mudah sahaja, tekan butang Kuasa yang warna merah 2x, lepas tu tekan butang kuasa semula. Problem heng, lag solved. hahaha

    Susah nak laraskan fokus, keliru nak ejas lagu mana
    Jangan bimbang, ini penyelesaian dia;

    1. Mengikut buku panduan pada halaman 8, pastikan kedudukan projektor itu lurus, tidak senget.
    2. Mengikut buku panduan pada halaman 9, pastikan ampa laraskan keystone mengikut keselesaan ampa.
    3. Mengikut buku panduan pada halaman 10, pastikan ampa laraskan fokus sampai nampak jelas gambar.

    Pro tips : Guna tetapan Trapezoid dan Four Point Scaling selepas betulkan kedudukan projektor, baru laraskan fokus. Fokus yang terbaik ialah bahagian tengah nampak jelas dan atas|bawah nampak jelas sikit sudah memadai.

    Cheerlux C9 Android ni merupakan salah satu projektor mampu milik dengan harga berpatutan yang mai sekali dengan sistem Android, dibawah RM530. (dapatkan segera sementara stok dan promosi masih ada)

    Dia mai dua jenis, iaitu C9 Standard dan C9 Android yang tengah hangat dipasaran. Hat kami ulas ni model C9 Android.

    Jadi, ingin memiliki projektor ini? Klik pautan bawah untuk membeli dengan dekat Shopee (kod promosi CHEEC910) dan Lazada. (jangan lupa baucer dekat Lazada tau)

    Kunjungi Cheerlux Malaysia di laman web atau Facebook Page untuk maklumat mengenai promosi dan produk baru yang akan datang.
    Laman web: Cheerlux Malaysia
    Facebook Page Rasmi: Cheerlux Malaysia

    Berakhirlah sudah ulasan kami disini, 
    Terima kasih Cheerlux Malaysia kerana sudi berkolaborasi,
    Jika jodoh kita dipanjangkan lagi,
    Mungkin masa hadapan kita berkolaborasi lagi.

    Eh, main pantun la pulak. hahahahaha

    Jumpa lagi pada artikel akan datang….

    Ringkasan Ulasan

    Kualiti Produk
    9
    Penampilan
    9
    Pengalaman Pengguna
    8
    Portabiliti
    9
    Nilai
    9
    Ciri Produk
    8
    Amir Hussaini
    Bio? Biarlah rahsia. ( ◡‿◡ *)

    Artikel Terkini

    Artikel Berkaitan

    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    %d bloggers like this: