More

    Nanorobot Untuk Tujuan Perubatan

    Apa itu nanorobotik?

    Tujuan nanorobotik adalah untuk menggabungkan fungsi robot, iaitu penginderaan, pemrosesan maklumat, beberapa bentuk tindakan dan kemungkinan komunikasi pada skala yang jauh lebih kecil daripada satu sel atau mikropemproses.

    Ini adalah satu penciptaan yang sangat rumit, kompleks, dan mencabar. Sebilangan besar sistem nanorobotik sintetik hanyalah zarah sederhana yang hanya dapat mencapai beberapa fungsi seperti ini atau memerlukan sistem kawalan luaran untuk melakukannya.

    Salah satu tujuan nanorobotik adalah untuk membangunkan aplikasi perubatan baharu. Para pengamal perubatan sudah menggunakan partikel mikro dan nanopartikel yang bergerak di dalam badan melalui aliran darah. Namun, nanorobot yang sedang cuba dibangunkan ialah versi yang boleh digerakkan secara bebas, menerusi komunikasi dan interaksi tertentu.

    Salah satu matlamat adalah untuk membantu semua aspek prosedur perubatan, antaranya seperti membantu diagnosis, rawatan, pembedahan dan lain-lain.

    Sebagai contoh, jika seseorang sedang mempertimbangkan pembedahan, maka zarah nanorobot tersebut dapat dipanaskan oleh laser dan kemudian digunakan untuk memusnahkan tisu.

    Dalam kes diagnostik, nanorobot boleh dibuat untuk menyampaikan agen kontras yang dapat membantu pengimejan.

    Manakala falam kes rawatan penyakit, zarah-zarah nanorobot tersebut mungkin berisi ubat dan diarahkan ke lokasi yang dikehendaki, atau bergerak secara aktif ke lokasi berkenaan. Ketiga-tiga tujuan ini merupakan subjek kajian yang sedang dijalankan dan sebahagiannya dapat dicapai dengan nanopartikel pasif.

     

    Artikel Terkini

    Artikel Berkaitan

    Subscribe
    Notify of
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x
    %d bloggers like this: