A regular tech blogger who have passions for cats.

Katalog Netflix sememangnya lebih banyak ada pada US. Perkara ini adalah benar, hinggalah pada tahun 2018 apabila Jepun mengambil alih senarai katalog filem dan drama terbesar mengatasi US.

Gambar dari: BGR.

Ini juga bererti ada filem-filem dan drama-drama yang tidak ada pada US, ada pada katalog negara lain. Kita tidak akan dapat menikmati kandungan itu melainkan peranti mengguna pakai alamat IP dari negara yang tersebut.

Setakat ini hanya satu VPN sahaja yang mampu untuk ‘membuka kunci’ katalog mana-mana negara iaitu Surfshark VPN. Sebagai contoh, jika anda menggunakan IP dari Malaysia atau US, anda tidak akan dapat menonton filem Ong Bak 3.

Anda hendak tonton Ong Bak 3? Anda perlu tahu ‘lokasi’ katalog negaranya.

Bagaimana hendak tahu pada pada negara mana ia berada?

Mudah sahaja. Gunakan laman uNoGS.com.

uNoGS.com ialah laman yang boleh memaparkan senarai filem-filem yang berada dalam Netflix, beserta negara yang menyimpannya di dalam katalog masing-masing.

Jadi dari laman ini, kita akan dapat melihat senarai negara yang ‘menyimpan’ filem tersebut iaitu Netherlands, India, dan Thailand.

Dengan Surfshark, tukarkan alamat IP kepada India (contoh), dan kemudian refresh laman Netflix. Setelah itu, carilah Ong Bak 3, pasti berjumpa. Cuba mainkan ia, harapannya agar anda akan dapat menonton filem itu sepertimana saya dapat menontonnya.

Langgan Surfshark beserta diskaun menggunakan pautan ini: Surfshark VPN.

Jika anda perlukan kepastian, baca ulasan kami di sini: Ulasan Surfshark VPN: Pakej Lengkap Dalam Satu Langganan.