Cara Tukar Bahasa TaoBao ke English

Malaysia Terpilih Sebagai Negara Pertama Terima Sokongan Bahasa Inggeris di TaoBao!

TaoBao adalah aplikasi gedung beli belah dalam talian yang menjual barangan terus dari China. Berbeza dengan platform beli belah dalam talian tempatan seperti Shopee dan Lazada, TaoBao berikan anda kemudahan untuk membeli secara ‘terus’ daripada penjual di China tanpa orang tengah. Platform tempatan seperti Shopee dan Lazada sebenarnya masih lagi dikira sebagai orang tengah dan mengenakan caj perkhidmatan kepada anda. Kerana itulah, apabila anda membeli barangan di TaoBao, harganya adalah jauh lebih rendah berbanding harga di Shopee dan Lazada.

Pilihan bahasa inggeris yang tersedia pada aplikasi TaoBao ini diberikan kepada hanya 3 buah negara di Asia Tenggara dan ini adalah inisiatif kali pertama dari TaoBao untuk mengalih bahasa aplikasi mereka. Sebelum ini, aplikasi dan laman web TaoBao hanya tersedia dalam bahasa cina sahaja. Walaupun ada beberapa pihak membuat spekulasi langkah ini diambil berikutan konflik di antara kerajaan negara China dan Asia Tenggara di Laut Cina Selatan, TaoBao dalam kenyataan mereka bagaimanapun berkata pemilihan 3 negara ini adalah kerana faktor penguasaan bahasa inggeris yang tertinggi di kalangan negara rantau ini.

TaoBao sebelum ini hanya tersedia dalam bahasa cina sahaja.

Masih lagi dalam peringkat awal, alih bahasa ini masih lagi dalam peringkat uji cuba beta. Tambah TaoBao lagi, alih bahasa ini dikuasai dan dijana oleh teknologi A.I mereka dan tidak menolak kemungkinan akan dijadikan sebagai pilihan global kepada semua pengguna TaoBao kelak apabila inisiatif mereka ini berjaya. Pengguna TaoBao bahasa inggeris akan mendapati UI aplikasi mereka akan menjadi lebih ringkas apabila bertukar kepada bahasa inggeris. Ini kerana, apabila ditukar ke bahasa inggeris, beberapa fungsi dan pilihan dalam aplikasi tidak lagi tersedia.

Menariknya, kini dengan pilhan bahasa inggeris, harga dalam Yuan telah ditukarkan kepada MYR secara automatik dengan pilihan baru ini. Tak perlu lagi pening kepala nak ‘Google’ dulu harga tukaran matawang asing di TaoBao!

Iklan Google

Lihat cara di bawah bagaimana untuk menukar bahasa aplikasi TaoBao anda ke bahasa inggeris:

Tekan ikon di bahagian bucu bawah kanan untuk membuka “Profil” anda. Kemudian, tekan ikon gear pada bucu atas kanan untuk buka tetapan.
Pilih menu seperti dalam petak merah yang saya buat seperti dalam gambar untuk membuka menu “Region”. Di menu ini, anda boleh memilih negara, matawang dan bahasa aplikasi. Pilihan di petak 4 adalah pilihan bahasa aplikasi.
Pilih “English” dan seterusnya “Confirm” untuk mengesahkan pilihan tukar bahasa aplikasi ke bahasa inggeris.
Siap! Sekarang menu dan antarmuka aplikasi TaoBao anda telah berubah dan kini tersedia dalam versi bahasa inggeris! Mudah bukan?

Sekiranya anda mengalami kesukaran untuk mengikuti arahan gambarajah ini, anda boleh juga cuba untuk “Clear Data/Reset” aplikasi TaoBao anda bagi mendapat popup pertukaran bahasa aplikasi TaoBao anda.

Iklan Google
Murung Mohowongso
Murung Mohowongsohttp://omghackers.com
Hobi saya membeli belah atas talian. Ketagih dalam mengumpul gajet dan semua mainan yang tidak mampu dibeli semasa zaman kanak-kanak dahulu. Akan ambil masa minima 2 minggu membaca review dan buat ulangkaji sebelum membeli sebarang produk. Sangat tidak suka berpura-pura dan juga orang yang berpura-pura. Asertif dan introvert, tapi tak pernah biadap. Hubungi saya di mm@omghackers.com

Artikel Terkini

spot_imgspot_img

Artikel Berkaitan

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

spot_imgspot_img