Guru Kantoi Menciplak Hasil Inovasi Orang Lain dan Menang Anugerah?

0
407

Saya tertarik dengan isu yang baru tular semalam. Menurut pengadu, projek inovasi tahun 2023 yang menang anugerah ini sebenarnya telah menciplak ideanya pada tahun 2020.
Dalam hantaran sama, pengadu mengaku bahawa kit warna dalam kit asal dan kit “ciplak” sebenarnya memang sudah dijual lama dalam Shopee dan pasaran antarabangsa. Bagi mengukuhkan dakwaannya, beliau menunjukkan surat pendaftaran MyIPO bagi projek asalnya di tahun 2020 dahulu.

Sebagai “orang inovasi”, ataupun orang yang selalu “dipaksarela” sertai inovasi, saya terpanggil jugalah untuk memberi sepatah dua kata. 😂

Penaja Bersama
  1. Daftar MyIPO bukanlah daftar paten. Ia hanyalah sebagai daftar atau “cop tempat” bagi sebuah milikan atau tanda dagang. Bayaran hanya sekali saja semasa pendaftaran dan boleh dibuat online. Hanya perlu sediakan dokumen sedikit bagi membuktikan kita “memiliki” nama yang ingin didaftar.
  2. Jika ingin melindungi keseluruhan produk anda daripada ditiru atau dijual, anda perlu mendaftar Harta Intelek dan membuat permohonan paten. Prosesnya lebih rumit dan perlu lebih banyak bukti bahawasanya andalah yang mencipta produk anda. Pendaftaran perlu dibuat by-hand atau berdepan di pejabat pendaftaran. Mungkin perlu buat sedikit pembentangan jika diminta.

Perlu sediakan blueprint dalam cakera untuk diserahkan kepada pendaftar harta intelek. Jika lulus, barulah produk anda dilindungi dan anda berhak penuh ke atas produk anda. Kalau ada orang tiru, boleh pasang peguam dan dakwa di mahkamah atas pelanggaran paten.

Dalam kes ini, saya tengok hanya gambar saja yang sama dengan kit asal. Susuan petak berbeza. Walau ideanya sama, tapi ada penambahbaikan. Produk baru hadir dalam kotak yang lebih kemas dan nampak komersial. Produk asal nampak lebih seperti alat bantu mengajar di dalam kelas. Kit asal nampak ringkas dan hanya mempunyai 3 petak warna. Kit baru nampak lebih tersusun dan mempunyai 6 petak warna. Walau sakit hati, sudah jelas ada inovasi.

Tambahan lagi, idea ini saya dah lama nampak dalam laman kraf seperti Etsy dan Pinterest. Bukanlah benda yang baru dan original. Kit warna tu pun memang dah meluas dijual pun sebelum ini. Melainkan penulis boleh membuktikan gambar itu pun beliau yang lukis sendiri, barulah kuat sedikit untuk membuat saman plagiat. Tapi, saya tengok produk baru ini sudahpun ada daftar Harta Intelek. Makanya, boleh kata kalau saman pun mungkin auto kalah sebab pengadu asal tiada daftar paten, hanya daftar nama di MyIPO.

Perlu faham apa itu inovasi dan apa itu rekacipta. Walaupun ubah sedikit, sudah menjadi inovasi. Samalah macam Apple dan Android. Walau fungsi asalnya di Android, tapi Apple tiru dan buat lebih baik. INOVASI.

Sebab tu lah saya rasa pertandingan inovasi kerajaan ni buang masa. Kita masuk hanya sebab dipaksa. Setiap tahun perlu buat produk baru. Dengan kerja hakiki tak siap, anda ingat kami ada masa nak buat kajian, uji cuba dan masuk bengkel? Akhirnya, google dan beli saja produk sedia ada. Buat dokumentasi, ubah sana, ubah sini sikit. Tahun depan ulang benda sama untuk produk lain dan pertandingan lain. Tambah pula sekarang zaman Canva, lagilah senang bab “ubah-mengubah” ni. Klik-klik saja dah siap.

Kenapa staf kerajaan selalu tak ada di pejabat? Kadang-kadang tu sebab terlibat dengan benda ni lah. Buang masa dan tak mencapai matlamat pertandingan pun.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments