Adsense
Utama Berita Konsep Kabin Pesawat Dua Tingkat

Konsep Kabin Pesawat Dua Tingkat

0

Katil dua tingkat tidak asing lagi kepada kita. Ada yang mengenali katil dari jenis ini apabila duduk di asrama.

Pun begitu, bagaimana jika konsep yang sama diaplikasikan kepada tempat duduk dalam pesawat?

Pereka tempat duduk pesawat telah lama mengimpikan konsep kabin ekonomi yang inovatif, dalam mencari keseimbangan yang ideal antara menempatkan sebanyak mungkin penumpang, dan menjaga pengalaman yang menyenangkan untuk semua.

Konsep tempat duduk dua tingkat telah dibawakan dalam Crystal Cabin Awards.

Crystal Cabin Awards adalah pertandingan tahunan yang mempamerkan inovasi kabin kapal terbang yang terbaik, dan paling aneh – dan salah satu calon dalam senarai pendek ‘Judge’s Choice‘ tahun ini pastinya menarik perhatian ramai orang.

Projek ‘Chaise Longue Economy Seat‘ mencadangkan susunan tempat duduk bertingkat yang akan menyaksikan barisan gantian dinaikkan ke atas untuk membolehkan penumpang ekonomi menikmati tempat duduk berbaring, dan ruang bebas untuk kaki, yang biasanya disediakan untuk mereka yang membeli tiket kelas pertama.

Reka bentuk radikal tersebut berasal dari idea Alejandro Núñez Vicente, seorang pelajar reka bentuk Sepanyol berusia 21 tahun di TU Delft University, Belanda.

Bosan dengan kekurangan ruang bebas untuk kaki, Núñez Vicente menyedari dengan mengangkat barisan tempat duduk di depan akan menyelesaikan masalah ini.

Reka bentuknya mengenepikan ruang bagasi di atas, memungkinkan lebih banyak ruang di kabin untuk tempat duduk di tingkat lebih tinggi. Sebaliknya, bagasi disimpan di ruangan bawah tempat duduk.

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
wpDiscuz
0
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Exit mobile version