Adsense
Utama Berita Bank Teratas Menyertai Linux Dan Kumpulan Perlindungan Paten Sumber Terbuka

Bank Teratas Menyertai Linux Dan Kumpulan Perlindungan Paten Sumber Terbuka

0

Barclays, bank korporat dan pelaburan global yang berpusat di London, dan TD Bank Group, telah bergabung dengan kumpulan pertahanan harta intelektual sumber terbuka terkemuka, Open Invention Network (OIN).

Apakah sebabnya? Ini adalah kerana bank juga menentang penyalahgunaan hak harta intelektual oleh Entiti Penegasan Paten (PAE), yang lebih dikenali sebagai ‘troll patent‘.
Jumlah tuntutan pelanggaran paten yang diajukan oleh troll patent ini terus meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan, bahkan pihak bank juga tidak terselamat dari golongan tersebut.

Sekiranya perkara ini tidak ditangani, amalan penegasan paten yang meragukan akan mengalih sumber syarikat daripada menggunakan ia ke arah inovasi kepada mempertahankan hak dari dicabuli para troll paten.

TD, bank utama Amerika Utara pertama yang bergabung dengan OIN juga turut memahami situasi ini. TD fokus untuk terus meningkatkan platform operasi mereka dengan menggunakan perisian sumber terbuka. Dengan gabungan bersama OIN, TD menunjukkan komitmen untuk melindungi hak pencerobohan dalam OSS.

Berita dari: ZDNet

#OMGHNews #OSS #OpenSourceSoftware

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
wpDiscuz
0
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Exit mobile version