Sudah beberapa tahun Windows 10 dilepaskan. Sudah beberapa tahun jugalah kita menerima kemaskini dan pelbagai penambahbaikan kepada sistem operasi tersebut.

Namun ada beberapa aspek dan tetapan yang sekiranya dikumpulkan di satu ‘hub’, ianya akan menjadi lebih jelas, mudah, serta pantas diakses.

Perkenalkan, Ultimate Windows Tweaker 4.

Ultimate Windows Tweaker 4 ini dikhususkan untuk membuat ubahan pada tetapan sistem operasi Windows 10. Mungkin anda boleh ubah ia melalui aplikasi tetapan sedia ada, melalui Registry Editor, atau Group Policy Editor.

Namun Ultimate Windows Tweaker memudahkan segalanya apabila mengumpulkan kesemua tetapan tersebut ke dalam satu paparan antaramuka.

Aplikasi ini bersaiz sangat kecil, iaitu 495KB dan mengandungi atau mengumpulkan lebih dari 200 jenis ubahsuai.

Anda boleh lihat gambar di atas, di mana ia menempatkan kesemua tetapan yang boleh diubah dalam satu kategori.

Tetapan Security & Privacy, khusus untuk anda yang mementingkan isu-isu privasi yang pernah berbangkit dalam Windows 10.

Tidak dilupakan juga buat anda yang mahu ‘tweak’ prestasi sistem operasi menjadi lebih pantas, ada juga kategori tetapan untuk anda iaitu pada tab ‘Performance’.

Kebiasaannya saya sendiri akan nyahaktifkan Prefetch dan Superfetch untuk mengurangkan beban kerja pada cakera keras. Tetapan ini amatlah berguna untuk kebanyakan komputer di pejabat kerajaan yang sudah pun lapuk dan patut dilupuskan namun masih lagi diguna untuk mengurangkan belanja pembelian peranti baharu.

Baiklah, tak guna lagi saya menulis panjang kerana anda sendiri boleh terus mencuba aplikasi ini. Jangan bimbang, ianya tidak susah untuk digunakan. Tinggal klik dan ubah sahaja.

Muat turun di: The Windows Club

Komen Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published.