Paparan penggunaan memori Firefox Quantum.

Ok, anda pasti sudahpun tahu betapa saya sukakan Firefox Quantum. Ianya kini lebih kemas meskipun ada satu fungsi bertindan padanya iaitu fungsi bar carian. Tetapi itu kita boleh ‘buang’ melalui menu Customize.

Apapun betapa hebatnya Firefox Quantum, terdapat satu kelemahan ketara nampaknya yang masih belum dapat diperbaiki oleh para pembangun, iaitu ketirisan penggunaan memori, walaupun telah dijanjikan kurang 30% penggunaan nya dari biasa. Agak teruk juga kerana sekaligus menjadikan penggunaan pemproses naik berkali ganda dari biasa.

Oklah, mungkin ada yang akan berkata Firefox (Quantum) sudah tiada lagi masalah ketirisan memori. Saya sedikit bersetuju, namun jika dipantau pada Task Manager tetap akan nampak seakan ada sesuatu yang tidak kena pada penggunaan memori dan pemproses.

Baiklah, mungkin juga kita tidak akan dapat mengurangkan penggunaan pemproses yang naik mendadak apabila setiap kali tab dibuka, tetapi kita tetap dapat membantu Firefox mengurangkan penggunaan memori atau RAM kepada yang paling minimum.

Oleh itu saya perkenalkan, Firemin.

Kita memang suka menggunakan pelayar web dan kemudian membuka beberapa tab sekaligus. Terkadang ada antara tab tersebut yang secara tidak sengaja ‘dilupakan’.

Masalah bermula apabila penggunaan memori pada pelayar web, yang dikhususkan dalam artikel ini iaitu Firefox (terkini, Quantum) mula meniris.

Disinilah hadirnya Firemin. Ia berfungsi sebagai pencegah ketirisan memori, sekaligus mengurangkan penggunaan memori pada Firefox.

Menurut pembangunnya, ia berfungsi dengan cara mengubahsuai tetapan ‘Memory Booster’ lalu mengaplikasikan ia pada Firefox. Gambar di bawah adalah demonya.

Penggunaan Firemin dengan 20 tab dibuka pada Firefox Quantum.

Tak perlu kita berceloteh dan bercerita panjang lagi. Jika anda berminat untuk mencuba, klik sahaja pautan di bawah.

>>> Firemin

Komen Facebook